اهداف نشراتی تلویزیون های افغانستان
میرمحمدشاه میرمحمدشاه "رفیعی"

دفاع از آزادی بیان و توسعه شبکه های نشراتی صوتی،تصویری و چاپی در مدت هفت سال گذشته بمثابه دست آورد بزرگ و کارکردهای خارق العاده از طرف حاکمیت دولتی افغانستان و حامیان خارجی آن برخ مردم افغانستان و جهانیان به نمایش گذاشته می شود.

اما لازم و ضروری است تا به مقاصد و اهداف اصلی این همه پول و سرمایه که تحت نظر مشاورین خارجی غرض نشر و پخش نشرات تلویزیونی و رادیویی صورت میگیرد آگاهی بدست آورده شود و از همه مهمتر آنکه این آنتن های بلند قامت در بالای کوه های پرغرور آسمایی و افشار چه ارمغانی به مردم به خاک خفته و به خون آلوده افغانستان ببار آورده و حامل کدام پیام و یا مژده ای میباشند.

زیرا که بنابر وضعیت موجود در کشورفقر و بدبختی روزافزون مردم که اکثریت مردم نان ندارند و از نعمت سواد و خدمات رایگان طبی محروم هستند آیا پخش و نشر تلویزیونی و تأسیس بانک های خصوصی میتواند حلال همه مشکلات باشد و یا خیر؟ واقعیت چیست و در ضمیر مسولین و سرمایه داران چه چیز نهقته است.

بنابه گفته محترم امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی از جمله ظرفیت نهایی 60 فریکونسی تاکنون 37 فریکونسی تلویزیونی به اختیار بخش خصوصی گذاشته شده که از آن جمله 15 تلویزیون در مرکز شهرکابل فعالیت دارند و از جمله این15 تلویزیون دو تلویزیون مربوط به دولت و متباقی به اختیار افراد و اشخاص مختلف قرار دارد حداقل 3تلویزیون ملی،آریانا و طلوع در سراسر جهان نشرات خود را پخش میکنند.

این تلویزیون  ها با پخش و نشر مطالب اطلاعاتی،تفریحی و علمی توانسته اند خدمات حداقل را به نفع بیداری شعور و آگاهی مردم انجام دهند که میتوان از پروگرام حقیقت در تلویزیون آریانا،پروگرام های معلوماتی و انتقادی زنگ خطر،امشب و امروز و گفتمان طلوع پروگرام تلک در تلویزیون نورین و آيینه شهر تلویزیون ملی به نیکویی یاد کرد. بر علاوه نقش و نشرات این تلویزیون ها را در دفاع از آزادی بیان و دفاع از حقوق خبرنگاران را قابل یاد آوری میدانم.

اما مطالعه نشرات و نتایج کارکرد این تلویزیون ها بصورت کل نمایانگر این واقعیت تلخ است که سرمایه گذاری در این عرصه بیشتر و اضافه از حد نیاز بوده و اهداف اصلی آنها را پخش کلتور اجنبی، تخریب وحدت و همبستگی ملی مردم افغانسنتان و سوء استفاده از آزادی های دموکراتیک و قانونی تشکیل میدهد که بنابر موجودیت فساد اداری در دستگاه دولت و تلاش های  محافل معین خارجی بغرض  تحقق اهداف شوم شان پیش برده میشود که شاهد ادعای ما طی مراتب ذیل به اطلاع رسانیده میشود:

1- بیشترین قسمت نشرات تلویزیونی در افغانستان سریالهای و فلمهای هندی و یک بخش کوچک از فلم های ترکی،کوریایی،امریکایی و غیره میباشد. به فلم های افغانی و پارچه های تمثیلی افغانی کمتر موقع نشر داده میشود سعی به عمل می آید تا پارچه های هنری افغانی کاملا جنبه تجارتی داشته باشد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ به بهانه های مختلف از جمله نبود امکانات مادی و پايین بودن ظرفیت های هنری ورود فلم های خارجی را توجیه می کنند.

حالانکه کار و فعالیت تلویزیون آریانا در دعوت هنرمندان وموسیقی دانان مشهور ما به داخل کشور و نشر سریالهای "رازهای این خانه و بهشت خاموش" در تلویزیون طلوع مبین این واقعیت است که امکانات و ظرفیت های قابل لمس موجود است تا پول و سرمایه افغانی به جای خرید و استعمال فلم ها و سریالهای خارجی برای تولید فلم و سریالهای افغانی به کار انداخته شود.

قابل تذکر دانسته میشود که ما مخالف نشر و پحش فلم های خارجی نیستیم بلکه ما مخالف این عمل هستیم که اگر در یک هفته یک تلویزیون 16 ساعت حداقل فلم و سریال خارجی را نشرکند اما تنها یک ساعت فلم وسریال افغانی را به دست نشر بسپارد از این شیوه و طرز کار چه ثمری به مردم افغانستان خواهد رسید.

2- در تلویزیون های افغانی موسیقی محلی و کلاسیک (موسیقی خرابات) به نشر نمیرسد. مردم افغانستان و نسل جوان آن کم-کم استاد سرتاج موسیقی بابای هنر و سرتاج آسیا سرآهنگ و سایر استادان موسیقی را فراموشی کرده اند و چهره آن ها در ماه ها و حتی سالها در پرده تلویزیون ها ظاهر نمی شود، چه رسد به آرزوی علاقه مندان آواز ناوک هراتی و بازگل بدخشی،نغمه سرایان شرقی و پکتیا و موسیقی اصیل لوگر که آرزوی آنها از طرف بعضی از این محافل فرهنگی مورد تمسخر و استیضاح قرار می گیرد.

از همه جالب تر آنست که در تلویزیون های افغانی پارچه های موسیقی به نشر میرسد که در کالفورنیا،لاس انجلس،دوشنبه،تاشکند و لاهور مطابق ذوق و علاقه همان محیط و سطح رشد فرهنگی همان مردم ثبت گردیده به نمایش گذاشته می شود.ظهور دختران نیمه عریان در تلویزیون های افغانی بهانه های زیادی بدست بنیادگرایان و افراد بیسواد داده تا آنها اقدام به سوختاندن مکاتب دخترانه کنند و قیودات بر حضور زنان در محافل رسمی و ادارات بعمل آورند.

پیام ما به هنرمندان و موسیقی نوازان افغانی در غربت آنست که سعی و تلاش آنها در زنده نگهداشتن موسیقی افغانی رشد و تکامل این هنر اصیل و انسانی قابل ستایش است اما آنها نگذارند تا هنر آنها مورد استفاده سؤ بنیادگرایان فرهنگ ستیز و تجاران هرزه گرد و هنرفروش گردد آنها در هر پارچه موسیقی درد و رنج مردم خودرا فراموش نکنند و در ثبت پارچه های موسیقی بعوض درنمایش گذاشتن مناظر طبعی اسلام آباد و لاس انجلس و تعمیرات امریکایی چرا کوه های دشمن کش هندوکش دره های سرسبز آریانای کهن و دریا های خروشان آمو و هلمند را ثبت نمی کنند.

هموطنان در غربت هنرمندان دور ازمیهن همانطوریکه هنرافغانی را فراموش نکرده اند مردم سربلند و پرغرور آنرا،دره های سبز و خرم و کوه های پرغرور آنراهم فراموش نخواهند کرد مسلم است که این نوع پخش و نشر پارچه های مبتذل به بهانه نو آوری زود گذر و موقتی خواهد بود.

3- عده از این تلویزیون ها به نشرات علیه ملیت های مشخص و یا کشور معین و دامن زدن به خصومت های قومی،ملی و سیاسی مبادرت می ورزند چنانچه هر تلویزیون به مدافع یک ملت یا قوم و یا مذهب خاص مبدل گردیده. میتوان گفته به تلویزیون ترک تبار،تاجک تبار و قبیله پرست پشتون برخورد میکنیم و حداقل تنها 3 تلویزیون طور مشخص تنها نشرات مذهبی و فقه ای می نمایند.

تلویزیون آریانا با استشاره مشاورین خارجی افراد بدنام و چهره های سیاسی ناکام همچو محمدمجدد،شهنواز تنی و سایر افرادبی هویت و ناشناخته تلاش میکنند تا روی جنایت و کارکردهای I.S.I پاکستان پرده سیاه انداخته و مسؤلیت همه خرابی های موجود را به عهده رهبران نظام ملی و دموکراتیک دردهه شصت باندازند و حتی زمینه های لازم را برای دفاع از جنایات باند امین و سایرهمکاران آنها مساعد می سازند.

ما آرزو داریم تا نیروهای ملی و دموکراتیک بتوانند در آینده از امکانات لازم برخوردار گردند تا بتوانند جلو تخریبات و تبلیغات نیروهای مخرب و سیاه کار را بگیرند و اهداف و مقاصد هرنوع خبر و تبلیغ تلویزیونی را طور وسیع و همه جانبه در حضور مردم افغانستان برملا سازند. با تأسف که این نیروها امروز در بین مردم تنها از امکانات محدود تبلیغات شفاهی برخوردار هستند و بس.

قابل یادآوری دانسته میشود که دولت افغانستان مطابق احکام قانون اساسی در مورد جلوگیری از پحش خصومت های ملی و تبلیغات قومی وظایف خود را انجام نمیدهد،حالانکه دولت مؤظف و مکلف می باشد تا جلو هرنوع تبلیغات که به غرض براه انداختن خصومت ها و افتراق ملی صورت میگیرد مانع گردیده و جلوگیری نماید حالانکه باوسایل و حیل مختلف به همچو تبلیغات سؤ دامن زده می شود و زمینه های مساعد بوجود می آید.


March 10th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات